Buitenreclame wordt o.a. ingezet omdat het, in vergelijking met andere mediavormen, tegen relatief lage kosten in een kort tijdsbestek voor een groot bereik (aantal personen) zorgt. Het grote bereik wordt gerealiseerd door een adequaat aantal reclamedragers (zoals abri's of billboards), verspreid over een groot geografisch gebied, in te zetten.

Transportreclame onderscheidt zich binnen de buitenreclame vanwege het intensieve verplaatsingsgedrag van de reclamedragers (de vrachtwagens). Hierdoor wordt per reclamevlak een groot geografisch gebied bestreken en dus per reclamedrager veel sneller een heel groot bereik gerealiseerd.

Een andere kracht van transportreclame ligt in de optimale zichtbaarheid van de reclame. Door het grote formaat blijft reclame op een vrachtwagen in alle situaties, en tot op grote afstand goed zichtbaar. De reclame beweegt zich midden in het straatbeeld (dwingend) en bevindt zich gemiddeld genomen vrij dominant en lang binnen het blikveld van de mensen in haar omgeving. De kwaliteit van de reclamecontacten (opvallendheid, impact, contactduur) ligt dus op een hoog niveau, wat een positieve invloed heeft op de effectiviteit van de reclamecampagne.

Een uniek aspect van transportreclame is de suggestieve werking die van de productvorm TotalView uitgaat. Door confrontaties met laadbakken die rondom zijn voorzien van reclame voor een bedrijf, product of dienst ontstaat bij het publiek (onbewust) het beeld van een bedrijf dat druk in de weer is met zaken die blijkbaar erg gewild zijn. Het beeld van succes dus. Dit maakt transportreclame tot een ideaal medium om bijvoorbeeld introducties en acties opvallend en 'suggestief' te ondersteunen.

Transportreclame.nl onderscheidt zich op diverse aspecten van andere aanbieders van reclame op vrachtwagens.

Zo maken wij bij de realisatie een nationale campagne alleen gebruik van transportbedrijven die met hun vestiging ruim binnen de oostgrens van het land liggen. Transportbedrijven die met hun vestiging tegen de oostgrens aanliggen, zijn namelijk over het algemeen voornamelijk actief met vervoerstaken die tot ver in het buitenland reiken. De vrachtwagens van dergelijke bedrijven zijn dus vaak langdurig actief in het buitenland en zijn daarom niet geschikt voor een reclamecampagne die op het Nederlandse publiek is gericht.

Trailers van transportbedrijven die grote winkels en supermarkten bevoorraden achten wij minder geschikt voor de realisatie van reclamecampagnes, omdat dergelijke trailers veelal te lang geparkeerd staan aan de achterzijde van die winkels. Dat komt de zichtbaarheid van de reclame voor het publiek uiteraard niet ten goede.

Bij campagnes op de achterzijde van trailers maken wij voornamelijk gebruik van trailers met een vlakke achterkant, zonder zichtbare sluitstangen. Wij hoeven dus geen gebruik te maken van reclameborden om roestende sluitstangen zo goed als mogelijk af te dekken. Reclameborden hebben namelijk het nadeel dat ze in het midden ver uit elkaar staan, veelal niet op gelijke hoogte kunnen worden gemonteerd en daarnaast ook nog eens snel beschadigingen oplopen. Dat komt de kwaliteit van de reclame-uiting allemaal niet ten goede. Door de reclame op een vlakke achterkant aan te brengen, ontstaat wel een fraai reclamebeeld (zie voorbeelden hieronder).

Fraai strak reclamebeeld bij Transportreclame op trailers met vlakke achterkanten.

          

Lelijk warrig reclamebeeld bij 'Vrachtwagenreclame' op trailers met sluitstangen.